صفحه آغازین

جزئیات خبر

نسخه چاپي

زمان مخابره :   سه شنبه 24 آذر 1394 - 9:44:56 AM

مدیر کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشورتأکید کرد: بهبود فضای کسب و کار با اصلاح قوانین

مدیر کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دومین همایش ملی بهبود فضای کسب‌ وکار گزارشی از عملکرد و فعالیتهای انجام شده در راستای بهبود فضای کسب و کار در این سازمان را ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، مرتضی ادب مدیر کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری که در این همایش سخنرانی می کرد گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری با سابقه‌ای حدود یک قرن و با داشتن بیش از  400 واحد اجرایی در ارائه‌ی خدمات به صورت الکترونیکی توانسته فرآیند ثبت شرکت را تسهیل و تسریع ببخشد تا در کنار ثبت صحیح و سریع با کمک اقدامات منطبق با استاندارد‌های معتبر بین‌المللی در جهت بهبود فضای کسب ‌وکار گام بردارد.

وی موانع پیشروی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه ثبت شرکت‌ها را قدمت قوانین خواند و اظهار کرد: قوانین و مقررات به سال 1311 بر می‌گردد و نیازمند اصلاح است، از این‌رو به نظر می‌رسد در آستانه ارائه‌ی برنامه ششم در مجلس شورای اسلامی در صورتی که مواردی از پیش‌نویس قانون ثبت شرکت‌ها مطابقت داده نشود، این سازمان در بهبود محیط کسب‌ وکار با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

مدیرکل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری گفت: در هر کشوری ثبت رسمی اشخاص حقوقی از اهمیت و جایگاه خطیری برخوردار است و از دو جهت صحت ثبت و تولید اشخاص حقوقی و همچنین سرعت ارائه خدمات به این اشخاص ساز و کارهای متنوعی برابر قوانین و اصول آن کشور پیش بینی و از طریق بانک جهانی این فرآیند ها سالانه بررسی و رتبه بندی می شود و ما توانسته ایم گام های مثبتی در جهت افزایش رتبه در بهبود فضای کسب و کار برداریم.

وی ادامه داد: در کشورمان ثبت اشخاص حقوقی در دو گروه شرکت ها و موسسات غیر تجاری حاکم بر قوانین ریشه دار و قدیمی در یک صد سال اخیر است و همچنین با توجه به تخصصی بودن فعالیت ها و تولید دستگاه های متعدد بر هر گروه از فعالیت ها قوانین تخصصی آن دستگاه نیز در کنار قوانین تجارت و قوانین تشکیلات موسسات غیرتجاری موجب ایجاد فرآیند نسبتا پیچیده در تنظیم صورت جلسات و اخذ مجوزها شده است.

مدیرکل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری کشور تصریح کرد: حوزه ثبت شرکتها در ایران در اجرای تکالیف اسناد فرادستی و بهبود فضای کسب و کار نسبت به ایجاد پنجره واحد در ارائه خدمات اقدام کرده است که در این خصوص سه پایگاه اطلاع رسانی ثبت شرکت ها  به آدرس http://sherkat.ssaa.ir ، سامانه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی به آدرس www.ilenc.ir ، سامانه پذیرش ثبت تاسیس و صورتجلسات تغییرات به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir راه اندازی گردیده است و دسترسی به تمام این پایگاه ها رایگان و بدون محدودیت است و بر این اساس متقاضیان بدون هیچ گونه پرداختی می توانند هم از مقررات مطلع گردند هم نسبت به ثبت درخواست اقدام نمایند.

ادب ضمن بیان این موضوع که کسب گواهینامه ایزو توسط اداره ثبت شرکت‌ها در بحث کاهش هزینه خدمات،  ارتقای سلامت اداری و سهولت کسب ‌وکار از دیگر کارهای انجام شده در ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری است، ادامه داد: عملکرد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه ثبت شرکتها ، پاسخگوی حجم روز افزون درخواست های متقاضیان در خصوص تاسیس و تغییرات شرکت ها و موسسات غیر تجاری است و در جهت بهبود فرایندها از طریق بکارگیری فناوری های نوین اقداماتی براساس نیازهای روز جامعه و تکالیف قانونی صورت پذیرفته است.

وی از تعیین نام در حوزه ثبت شرکت به صورت غیرحضوری خبر داد و گفت: تعیین نام در حوزه ثبت شرکت به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام می‌شود و ارسال اطلاعات در پایگاه خدمات ثبت شرکت‌ها نیز به محض تأیید سند به مرکز داده های روزنامه رسمی منتقل می‌شود و امید است پروژه‌ های مشترک دیگری نیز با سایر سازمان‌ها و نهادها برای بهبود محیط کسب‌ وکار صورت گیرد.

در پایان این همایش علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از زحمات محمد مهدی انجم شعاع، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد واملاک کشور و مرتضی ادب، مدیر کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری این سازمان و اقدامات ارزنده در راستای بهبود فضای کسب و کار تقدیر کردند.

 
.ذکر منبع در استفاده از مطالب و تصاویر الزامی است